Nalazite se u >
Kutak za roditelje
Medijska pismenost
Što nam mediji donose u život, kako poučiti djecu da ih sigurno koriste i razviju kritičko mišljenje, koja je razlika između medijski posredovane stvarnosti i onoga što mi mislimo da se uistinu događa, zašto mediji nekim temama daju više prostora i vremena, a nekima manje, kako tumačimo oglase, koja je razlika između realityja i igranog programa, kako nastaju medijski sadržaji… samo su neka od pitanja koja nam se nameću. Imamo potrebu za njihovim boljim razumijevanjem.
Medijska pismenost je postala jedna važna kompetencija za život i rad u digitalnome svijetu koji se konstantno ubrzano razvija i mijenja.
Zbog toga je važno da se svi osnažimo vještinama i znanjem koje će nam pomoći da razumijemo kako mediji rade, da znamo provjeriti točnost informacija, pa da znamo ako netko želi, kreirati i dijeliti medijske sadržaje i informacije.
Posebice je važno vještinama medijske pismenosti učiti djecu, jer je to i najbolji način zaštite od potencijalno štetnih medijskih sadržaja, dezinformacija i propagande.
Na našu web stranicu stavili smo materijale medijske pismenosti, koje ćete moći preuzeti. Jer smatramo važnim pažljivo odabiranje medijskih sadržaja za djecu, korištenje programskih oznaka o primjerenosti sadržaja i poticanja djece na kritičko promišljanje medijskih sadržaja. Od lošeg i potencijalno štetnog medijskog sadržaja djecu najbolje možemo zaštititi ako ih naučimo birati što gledati, kako analizirati, evaluirati i kritički promišljati medijske sadržaje.
Digitalni uređaji u kući, cijeloj obitelji pružaju mnoštvo novih medijskih iskustava i mogućnosti za kreativni razvoj i učenje.
Na koji način odrasli mogu pomoći djeci da uspješno započnu s korištenjem medija?
Koje biste odluke trebali donijeti na samom početku?
Ovdje možete pronaći savjete i prijedloge koji će vam pomoći da djetetu objasnite kako se koristiti medijima:
Priručnik - Djeca, mediji i roditelji
PREPORUKE za predškolsku i školsku djecu: Ivana Sošić Antunović, psiholog
Različite ekrane držite u dnevnom boravku (ili nekoj drugoj zajedničkoj prostoriji), a ne u dječjoj sobi.
Ugasite televizor i druge uređaje kad ih ne koristite.
Ograničite vrijeme koje dijete provede uz male ekrane, prilagodite ga dobi djeteta.
Ukoliko je dijete mlađe od dvije godine ekrane u potpunosti izbjegavajte.
Uspostavite periode bez ekrana, npr. za vrijeme obroka, sat vremena prije spavanja i u vrijeme igre odredite doba dana kada TV može biti uključen i kada se mogu koristiti medijske platforme.
Povremeno kao obitelj provedite dan ili nekoliko njih daleko od ekrana.
Uravnotežite vrijeme koje dijete provodi uz ekrane s vremenom provedenim u igri, druženju s prijateljima, crtanjem, tjelesnim aktivnostima, boravku na zraku itd.
Ukoliko primijetite da dijete zanemaruje sve ostale aktivnosti i obaveze ili da gubi kontrolu nad korištenjem mobitela ili računala dodatno ograničite vrijeme njegovog korištenja.
Izbjegavajte korištenje ekrana kako biste umirili ili zaokupili djetetovu pažnju.
Unaprijed odlučite u dogovoru s djetetom što će gledati taj dan i u koje doba dana.
Potaknite dijete da gleda obrazovne i dokumentarne programe te kvalitetne animirane, igrane i zabavne programe.
Izbjegavajte sadržaje koji su agresivni, zastrašujući, pretjerano pobuđujući ili na drugi način neprimjereni dobi.
Razgovarajte s djetetom o sadržajima s kojima se susreće: što je zanimljivo, kako tumače likove i postupke itd.
Potaknite ga na promišljanje zašto neki sadržaji nisu primjereni, razvijajte njegovo kritičko mišljenje
Odgovarajte na djetetova pitanja i postavljajte pitanja djetetu
Razgovarajte o osjećajima i raspoloženjima koje određeni sadržaji izazivaju i zašto
Upozorite djecu koji su sadržaji stvarni a koji izmišljeni, što se može učiniti a što ne
Upozorite na opasna ponašanja
Razgovarajte o uznemirujućim vijestima
Nasilno rješavanje skoba ukažite na neprimjerenost i moguće posljedice te o drugim načinima rješavanja situacije
Zajedno provodite vrijeme uz ekrane pokažite interes i sudjelujte u djetetovim aktivnostima ili razgovarajte o njima, potičući dijete na promišljanje sadržaja i načina korištenja.
Zajedno s djetetom pretražujte i odabirite sadržaje koji su mu zanimljivi, a ujedno poticajni za njegov razvoj.
Potaknite dijete na konstruktivne načine provođenja vremena uz ekrane, primjerice dobi primjerene edukativne igre, filmove ili TV emisije.
Obratite pažnju na preporučena dobna ograničenja aplikacija i izbjegavajte korištenje onih koje nisu namijenjene djeci.
Budite dobar uzor svojoj djeci i u ograničenom korištenju medijskih platformi i u kvaliteti sadržaja.
Držite se pravila koja ste zajednički donijeli. Upoznajte se s aplikacijama koje dijete koristi.
Pratite online aktivnosti mlađe djece i pregledavajte povijest pretraživanja.
Ugradite na računala i mobitele programe koji filtriraju ili blokiraju određene sadržaje (tehnička)
Pustite djetetu da na trenutak postane stručnjak koji će vam pojasniti neki aspekt korištenja mobitela ili računala zadržat ćete korak s djetetovim aktivnostima i dobiti priliku za potaknuti razgovor o stvarima koje vas brinu.
Njegujte povjerljiv i topao odnos. Kako bi se dijete osjećalo sigurnim obratiti vam se za savjet ili pomoć.
„Nemojte brinuti što vas djeca ne slušaju, brinite jer vas uvijek gledaju."
Robert Fulghum
Povratak u Vrtić
...
Medijska pismenost
O medijima u slikovnicama i priručnicima, ideje i savjeti ...
Može li 'vjerski' vrtić što drugačije ponuditi u odgoju djece
Što je u temelju svakog odgoja ...
Uz Dan očeva
Nezamjenjivi ste ...